woensdag 16 mei 2007

Brief

Gisteren heb ik mijn "stembrief" gekregen. Tenminste, een brief van het ministerie van buitenlandse zaken waarin staat dat ik vriendelijk verzocht word om mij op 9 juni 2007 op de Belgische ambassade in Londen te melden om te kunnen stemmen. Tijdens de verkiezingen in 2003 woonde ik ook in het buitenland (Indianapolis), maar als ik het mij goed herinner ben ik toen niet gaan stemmen. Ik weet dat het toen nog niet verplicht was en ik geloof dat ik ook te laat in actie geschoten was om via het consulaat of via iemand anders te stemmen (damn, mijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is).

Deze keer ben ik verplicht om te gaan stemmen, of tenminste verplicht om te op te dagen. Het zijn immers federale verkiezingen en ik ben ingeschreven op de ambassade. Een hele tijd geleden heb ik al een keuze moeten maken hoe ik wilde stemmen. Dat kon op 5 verschillende maniers:
- Persoonlijk in Belgie
- Via een volmacht in Belgie
- Persoonlijk op de ambassade of het consulaat
- per brief
- via een volmacht op de ambassade of het consulaat

Omdat kameraad S. me vertelde dat het best aangenaam is om te gaan stemmen op de ambassade (er zijn eclairs en drankjes enzo!), heb ik voor die optie gekozen. Natuurlijk was er vorige keer geen stemplicht, dus zullen er waarschijnlijk minder mensen geweest zijn dan dat er nu zullen opdagen.

Ik moest ook een kiesarondissement opgeven. Dat vond ik wel vreemd. Ik woon niet meer in Riemst of Leuven of Antwerpen, dus daar moest ik wel even over nadenken. Uiteindelijk heb ik voor Leuven gekozen omdat ik daar de laatste 3 jaar gewoond heb, voor ik naar Londen verhuisde. Toch wel een beetje vreemd dat je die keuze moet maken als je geemigreerd bent.de keuze is volledig vrij, dus ik had ook voor Bachten de Kuppe kunnen kiezen :-)

9 juni, een dagje voor jullie, zal ik me dus naar de ambassade begeven. En nu maar hopen dat die eclairs er weer zullen zijn!

Geen opmerkingen: