maandag 4 juni 2007

Hoofdrolspeler 2: Yves Leterme

Pietel vertelt vandaag dat hij het niet zo heeft op Yves Leterme. Letterlijk zegt hij: "Yves Leterme is een conservatieve populist, de George Bush van Vlaanderen, de baarlijke duivel."

En eerlijk gezegd, na (een groot stuk van) het debat gisterenavond op een gezien te hebben, ben ik het 100 percent met Pietel eens: ik moet die mens ook niet. Telkens als ik hem zie spreken, dan draait er zoiets om in mijn maag. Ik vertrouw hem voor geen haar. Het feit dat hij dan nog een kartel vormt met een nog rechtsere Vlaams-nationalistische partij doet mijn haar nog feller overeind staan. Zeker nadat hij zegt dat het kartel veel belangrijker is dan in de regering zitten. Weeral zo'n uitspraak waar ik ten eerste niks van geloof en ten tweede, als hij het toch meent, nog minder ooit voor de CD&V zal stemmen.

Ook in de verschillende testen die ik gedaan heb (kieskompas, stemtest, de onafhankelijke test) staat de CD&V altijd ergens beneden in het lijstje van partijen die qua programma aansluiten bij mijn ideeen. Daarenboven hou ik niet van het negativisme dat ze uitstralen. Constant de huidige regering afbreken is een zeer gemakkelijke manier om aan politiek te doen en eentje met weinig verbeelding. Zelfs als je naar hun website gaat en de kernvisie van hun programma opent, dan begint het met paars-bashen. Ik heb dan al geen zin meer om verder te lezen.

Ik weet dat de opiniepeilingen andere signalen geven, maar ik zou het erg vinden als de Belgen dit soort van campagne-voeren, belonen. Mijn finale beslissing op wie ik ga stemmen ligt nog altijd niet helemaal vast, maar het zal gaan tussen OpenVLD en SPa (tot grote consternatie van mijn broer). Ik hou van politici als Verhofstadt, De Gucht en Vande Lanotte en ik hoop dan ook dat zij onze volgende regering zullen samenstellen. Ik ben er alleen nog niet uit welke van die twee partijen mijn stem het meeste kan gebruiken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Als je je stem geeft aan de partij die het het meest kan gebruiken, dan is dat ongetwijfeld Open vld (als je ziet in welke crisis zij vandaag verkeren...). Maar goed, het is niet aan mij om u stemadvies te geven ;-).

Ik sluit me trouwens gedeeltelijk aan bij je mening over Leterme. Die kerel is voor geen haar te vertrouwen. Let trouwens op die arrogante grijns van hem in elk debat...