maandag 14 mei 2007

Kieskompas




Na het bericht van Luc ben ik ook eens mijn positie in het politieke spectrum gaan testen bij De Standaard. Dit was het resultaat:



Ik moet zeggen dat ik wel verbaasd was. Niet over de partij die het verst verwijderd is van mijn standpunten, maar wel over Spirit. Ik kan me wel vinden in de omschrijving "links-liberaal", alleen met dat sterke Vlaamse accent heb ik het een beetje moeilijk.

Spirit zegt "Gemeenten, Vlaanderen en Europa vormen het hart van de politieke besluitvorming." ... "Op korte termijn moet Vlaanderen alle bevoegdheden kunnen uitoefenen die het nodig heeft om een harmonische samenleving uit te bouwen. Vlaanderen en Wallonië beslissen samen welke bevoegdheden gezamenlijk worden uitgeoefend. Op Belgisch niveau kiest Spirit dus resoluut voor het confederaal model. Op het vlak van de sociale zekerheid moet op korte termijn een zelfde sokkel van sociale rechten voor Vlaanderen en Wallonië gegarandeerd worden, zoals ze op langere termijn in gans Europa zou moeten gelden; de financiering gebeurt volgens het principe van de interpersoonlijke solidariteit, de besteding van de middelen is een gemeenschapsbevoegdheid. Overigens wordt de solidariteit volgens objectieve criteria interregionaal geregeld."

Wat zijn "alle bevoegdheden om een harmonische samenleving uit te bouwen"?? Ik blijf erbij dat als we nog niet eens fatsoenlijk een land als Belgie op een federaal niveau kunnen besturen met al de verschillen tussen de gewesten en gemeenschappen, hoe kunnen we dan ooit functioneren in een multi-culturele samenleving, waar grenzen vervagen? Ik voel me helemaal niet Vlaams, ik voel me Belg en Europeaan. Eerlijk gezegd heb ik waarschijnlijk meer gemeen met de mensen uit Maastricht, die 5 km van mijn ouderlijk huis wonen of met de mensen van Vise (bij Luik), die ook 5 km van mijn ouderlijk huis wonen, dan met de mensen van Bachten de kuppe (no offense).

Maar voor de rest heb ik niet zo'n probleem met Spirit. Maar ja, dat Vlaamse he... Dat houdt me toch tegen om ooit op hen te stemmen.

1 opmerking:

Unknown zei

Spirit heeft een brochure uitgebracht om enkele vooroordelen over de staatshervorming te beantwoorden. Daaruit blijkt dat het "Vlaamse" van Spirit een heel andere en meer open invulling heeft dan bv. N-VA en VB dat doen. Iemand die gelooft in een progressieve of mondiale visie kan perfect aanhanger zijn van meer bevoegdheden voor Vlaanderen als dat de efficiëntie van het bestuur of de democratische betrokkenheid bevordert.

Zie:
http://www.spirit.be/article.php?persberichten/2007/5/25/2