zaterdag 19 mei 2007

Roken op cafe


De Vlaamse jeugdhuizen hebben een affiche gemaakt. Ze zoeken een 'regering met lef' om een algemeen rookverbod in te voeren voor de horeca. Ze doen dit omdat in jeugdhuizen niet meer gerookt mag worden en in jongerencafé's wel. Ze verliezen dus "klanten".

Ik sta volledig achter hen. De onnozele halve wetgeving die vandaag van kracht is, schaadt vele horeca-zaken. In andere landen zijn ze tenminste consistent geweest: Roken, overal verboden in cafes en restaurants. In Belgie moet je kijken naar het percentage inkomsten dat je verdient met eten, en als dat meer is dan een bepaald percentage, dan mag je er niet meer roken, tenzij in een afgesloten "rookcabine". Wat een ongelooflijke onzin. Wat is het resultaat: bijvoorbeeld mijn vader. Hij heeft een horeca-zaak waar veel gegeten wordt, dus er mag niet meer gerookt worden. De mensen die een sigaretje willen opsteken na het eten en nog wat willen drinken, die verdwijnen allemaal naar de cafes waar ze wel mogen roken. Verlies van inkomsten dus. En je creeert een nieuw soort concurrentie tussen de rookgelegenheden en de rookvrije etablissementen. Alleen maar omdat niemand het lef had om gewoon te zeggen: Genoeg, gedaan, we nemen als regering de beslissing om het roken tegen te gaan en verbieden het in alle cafes en restaurants.
Maar neen hoor.... het is weer een Belgische tussenregeling geworden. Spijtig. Grote fout van de overheid, vind ik. Oh, en ik ben een zeer sociale roker... Maar ik ga toch op cafe blijven gaan als ik dat daar niet meer mag doen. Vanaf 1 juli is het in London ook gedaan met roken op cafe en in New York is dat al heel lang zo. En ik kan met het hand op het hart zeggen dat ik echt niet thuis blijf om te roken als ik in New York ben...

Geen opmerkingen: